תקנון ותנאי שימוש לאתר אינטרנט

דיני אינטרנט דר וינברג

השימוש באתר אינטרנט מסוים, מהווה במקרים מסוימים, הסכמה של המשתמש באותו אתר לתנאי השימוש בו, שהועלו לאתר ע"י מפעילי האתר. תנאי השימוש באתר אינטרנט, קרויים גם תקנון אתר אינטרנט – מהווה הסכם משפטי בין האתר למשתמש הגולש בו. 

לעיתים תקנון לא מסדיר משפטית רק את היחסים בין בעלי האתר לבין משתמש כלשהו, אלא אף יכול גם להסדיר את מערכת היחסים בין המשתמשים, בינם לבין עצמם.

בעולם האינטרנט, ישנה אי וודאות רבה מבחינה משפטית וישנן שאלות משפטיות רבות שאין להן תשובה מוחלטת והן ייבחנו בכל מקרה לגופו. כך לדוגמה, האם בעלים של אתר אינטרנט רשאי להסיר פרסום שכתב משתמש בפורום באותו אתר אינטרנט? האם ניתן לסרב לרשום משתמש לאתר? באילו נסיבות מפעילי האתר רשאים למנוע ממשתמש לעשות שימוש באתר האינטרנט?

תשובות לשאלות אלו יופיעו לרוב בתקנון השימוש באותו אתר. דוגמאות אלו ממחישות את הצורך בהכללתו של תקנון לאתר אינטרנט כך שתהא וודאות וסדר באתר האינטרנט שלכם.

בהקשר זה, חשוב לציין שבפסיקות שונות של בתי המשפט נקבע כי אם בעלי אתר אינטרנט או מפעיליו, יציבו תקנון אתר, המתאים באופן ספציפי לאתר האינטרנט שלהם וגם יוודאו כי הגולשים אישרו את אותו התקנון – יוכלו הם ליהנות, במקרים מסוימים, מכך שבית המשפט יכבד את התקנון וייתן להוראותיו תוקף. 

מצד שני, שימוש באתר על ידי משתמש הכולל תקנון אתר, אותו הוא אישר, מיטיב גם עימו שכן כעת הוא יודע מהם תנאי האתר טרם שהוא מבצע בו פעולה כלשהי.

לכן, תקנון אתר אינטרנט צריך להיות מותאם וכתוב ספציפית לאתר אינטרנט ספציפי ולפעילות ספציפית של אותו האתר. עם זאת, נושאים חשובים שיכללו בתקנון אתר יהיו, בין היתר- הגנה על הקניין הרוחני של בעל האתר, בתכני האתר, בתמונות ובתצלומים בו, בסימן המסחר של בעל האתר או שמו ועוד; הסדרת אחריות האתר לתכניו, בין אם פורסמו על ידי בעלי האתר או על ידי המשתמש בו, הפרוצדורה שהאתר ינקוט במקרים בהם תעלה סוגיה של הפרת זכויות יוצרים, לשון הרע ועוד, הגבלת אחריות האתר למקרים מסוימים (כגון השבתת האתר וכו'), כללי התנהגות של המשתמשים באתר בינם לבין עצמם ובינם לבין האתר ועוד.

ניסיוננו הרב בכתיבת תקנון המותאם לאתר האינטרנט של הלקוח, מלמד כי תקנון ותנאי שימוש טובים, מוכיח את עצמו בכל פעם מחדש, מונע הוצאות משפטיות רבות ועוגמת נפש לכל הצדדים.

* אין באמור במאמר זה בכדי להוות תחליף לייעוץ משפטי, אלא כמידע כללי בלבד.

שיתוף:

עוד מאמרים

סכסוך עסקי
סכסוך עסקי

סכסוכים עסקיים ומסחריים סכסוך עסקי יכול להיווצר סביב בין גופים עסקיים

הסכם שותפים
הסכם שותפים

הסכם שותפות עסקית הסכם שותפים יכול להיערך בין מספר שותפים או